Zeg eens eerlijk? Ben jij van de Steve Jobs school? Of van die van Richard Brandson? Of Simon Sinek?
….
Volgens de Steve Jobs- filosofie staan klanten op nummer 1
Volgens Richard Brandon en Simon Sinek begin je te werken aan en met je medewerkers. Immers, zonder blije medewerkers geen blije klanten.
Waar ben jij van?
Lastige discussie? Beide zijn waar.
Bouw je aan een klantgerichte cultuur?
Bouw je aan een medewerkergerichte cultuur?
Is er een goed of fout? Kip of ei? Het is een keuze, een keuze die past bij je organisatie, waar je het snelst winst bij behaald. Winst in de zin van én blije klanten én blije medewerkers én een succesvolle business
Volgens ons draait het in die end altijd om de mens centraal. Het een kan niet zonder de ander. Zonder blije medewerkers geen blije klanten en andersom ook niet.
Samengevat wanneer je bouwt aan een mensgerichte cultuur zit je altijd goed.
Maar ook dan zal je een keuze moeten maken hoe je begint; wie verantwoordelijk is en hoe je én klanten én medewerkers betrekt.
Belangrijk is om op een leuke en energie gevende manier aan de slag te gaan, zodat medewerkers ook echt zin hebben om te bouwen aan een andere cultuur. Een cultuur waarin ze kunnen zijn wie ze willen, waar ze zich thuis voelen en waarover ze positief praten.. Maar bovenal een cultuur waarin medewerkers kunnen floreren, om als mens te groeien en klanten de producten en service te bieden die je hen beloofd hebt.
Maar met alleen leuk en positieve energie ben je er nog niet.
Medewerkers hebben een kader nodig waarbinnen zij vrij kunnen bewegen, om te leren en te experimenteren zodat zij kunnen floreren. Of je dat nu een klantkompas, klantwijzer, klantbeloftes of guiding principles noemt, maakt niet zo veel uit. Als ze maar aansluiten bij
- wie je als organisatie wilt zijn (kernwaarden)
- wat je medewerkers en klanten belooft (klantbeloftes).
- en heel concreet door vertaald zijn in gedrag.
Pas dan weten medewerkers wat er van hen verwacht wordt, kunnen ze groeien in hun rol en als mens. En kunnen ze klanten de beleving geven die hen beloofd is en past bij hun behoefte. Een beleving die het klanten makkelijker maakt en waaraan zowel klanten als medewerkers plezier beleven. Met als gevolg enthousiaste klanten, enthousiaste medewerkers en een succesvolle organisatie.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Waar begin je? Maar vooral ook wie neemt het initiatief? Velen denken bij HR, anderen vinden dat EX onder de verantwoordelijkheid van een CEO valt. Maar het begint toch echt met het planten van een zaadje, dus wie het initiatief neemt maakt niet zoveel uit. Als er maar serieus aandacht voor is wat uitgroeit tot iemand die eindverantwoordelijk is voor alles wat met EX te maken heeft; van employee journey tot engagament en cultuur
The Employee Experience Game laat medewerkersbeleving leven!
Om de eerste stap te zetten hebben Nienke Bloem en Babs Asselbergs een tool ontwikkeld om bewustwording te creëren en samen met HR, management en medewerkers invulling te geven aan employee experience.
Na het succes van the Customer Experience Game kon the Employee Experience Game niet uitblijven. The Employee Experience Game is een bordspel dat HR-teams en leidinggevenden op een leuke manier laat beleven wat ervoor nodig is om medewerkers te laten floreren. Zodat medewerkers zelf succesvol zijn én concreet bijdragen aan het succes van de organisatie.
De EX Game is een gefaciliteerd bordspel met op maat gemaakte vragen en opdrachten die onder tijdsdruk uitgevoerd worden. Medewerkers krijgen een stem in de organisatie en er wordt direct tot actie overgaan. Deelnemers leren elkaar en elkaars ervaringen beter kennen, weten waar zij al goed op weg zijn en wat nodig is om samen zorgen voor een optimale medewerkersbeleving: van het aantrekken van de juiste medewerkers, het behoud van medewerkers tot een empatisch vertrek. Bovendien hebben zij veel plezier met elkaar!
De EX Game kan als losse tool ingezet worden maar ook als changetool zodat organisaties -na een training tot facilitator- zelf aan de slag kunnen.
Meer weten over de mogelijkheden? Kijk op www.theexgame.nl of neem contact op met Babs Asselbergs via babs@blommaberg.nl of 06 17 44 32 49